Tuesday, February 23, 2010

SUAMI ADA 'GIRLFRIEND'?

Kemarin kawanku mengadu fasal adek sepupunya. Katanya kakaknya sebok sudah menyuruhnya mengambil adek sepupunya dari rumah tempat sepupunya tinggal bersama-sama keluarga suaminya, kerana adek sepupunya tu balik-balik menelefonnya hendak pulang kerumah ibubapanya. Adek sepupunya itu hendak meminta 'cerai' daripada suaminya kerana ini sudah ketiga kali dia kedapatan suaminya mempunyai hubungan sulit dengan wanita lain.

Kata kawanku lagi, dia tidak bersetuju untuk menjemput adek sepupunya dari rumahnya kerana tidak mahu dituduh ikut campur dalam masaalah rumahtangganya. Kawanku kata; "Aku bilang sama kakakku 'Kalau dia mahu pulang biar dia jalan sendiri'. Aku faham juga perasaan adek sepupuku itu tapi, 'itukan pilihan dia' tambah kawanku.

Itulah, 'dulu ada kerja berhenti, kerana ikut kehendak suami'. Sekarang apa jadi? katanya.

'Inilah budak-budak sekarang, masaalah sikit minta cerai,' katanya.

Aku pula tidak tahu apa hendak dikata dalam soal ini. Sememangnya wanita tidak rela berkongsi suami jika ada pilihan. Walaubagaimanapun, jika hidup sendirian menjadi pilihan aku fikir, wanita harus berani membuat keputusan sendiri dan sanggup bertanggungjawab keatas kelangsungan hidupnya sendiri. Itulah namanya bebas dan berdikari.

No comments:

Post a Comment