Sunday, April 18, 2010

MEMBAZIR MASA

Kemarin malam - he he he weekends kadangkala aku lepak dikedai adekku di Asia City, KK. Adekku dan suaminya masing-masing membelek-belek surat khabar setibanya aku disana. Adekku berbisik padaku 'perompak tu sudah kena tangkap' katanya sambil menunjuk kepada laporan surat khabar ditangannya. Akhir-akhir ini banyak terjadi rompakan dan kecurian di rumah orang-orang kenamaan. Syukurlah penyamun-penyamun itu sudah tertangkap. Diharap keadaan akan kembali tenang semula dan orang awam boleh tidur lena dan selesa.

CERITA Tentang tidur - iparku menyatakan rasa risau terhadap anak-anak lelakinya yang suka bangun lewat. "Dulu, urang tua2 bilang susah jaga anak perempuan, senang lagi jaga 100 ekor kerbau dari satu anak perempuan" Katanya. Mereka ini tidak punya anak perempuan.

"Bukan ko saja ada masaalah begini" aku menjawab "Kawanku pun risau anaknya (lelaki) juga suka tidur lewat dan bangun lewat. Nampaknya gejala tidur lewat dan bangun lewat ini sudah menular dalam masyarakat kita.

'Ini semua gara-gara internet' sambungnya lagi. Iparku sedih nampaknya dia memikirkan masa depan anak-anaknya.

'Komputer, internet ini semua bagus' tambahnya lagi "kalau digunakan untuk perkara yang baik"

Aku pula menjawab; "Ya! ia dicipta untuk membantu dan memudahkan kita melaksanakan pekerjaan kita"

Sayang anak-anak muda zaman sekarang nampak seolah-olah hilang arah, suka membuang masa bersenang-senang. Alangkah ruginya masa yang paling 'produktif' (masa pagi ) dihabiskan dengan TIDUR?

No comments:

Post a Comment